Ditt lokale bilverksted!

Er du usikker på valg av bilverksted?

Vi knuser noen myter. 

Det finnes nemlig en del misoppfatninger om frittstående eller merkeuavhengige bilverksteder. I Norge har vi fritt verkstedvalg, som vil si at du som kunde står fritt til å velge bilverksted og reservedeler når du betaler for service eller reparasjon på bilen din.

Visste du for eksempel at du ikke mister nybilgarantien selv om du bruker Mekonomen istedenfor et merkeverksted? Du er med andre ord i din fulle rett til å sammenligne verksteder. Og slikt kan man spare gode penger på.

Avkrefter mytene

Dag-Inge Simonsen som er kjedesjef i Mekonomen og som stadig vekk møter kunder som ikke er klar over retten til fritt verkstedvalg, og som har visse fordommer mot frittstående verksteder.

-Vi ønsker å spille kunder gode og vil at de skal ta det beste verkstedvalget for seg og sin bil. Og selvfølgelig mener vi at Mekonomen er det enkleste og mest lønnsomme valget, sier Simonsen. Han har derfor tatt fram rød penn for å avkrefte mytene der ute, slik at du som kunde får god nok informasjon i valg av bilverksted. 

Sant eller feil?

  1. Frittstående verksteder er mindre pålitelige enn merkeverksteder
    Frittstående verksteder opererer ofte i en svært konkurranseutsatt bransje. For å beholde kunder og bygge opp et godt rykte, må de levere høy kvalitet på arbeidet. Våre verksteder har lang erfaring fra mange typer biler og har derfor en bred kompetanse som kommer kundene til gode. Samtidig tilbyr vi ved service en mobilitetsgaranti til kundene som jeg mener overgår alt annet på markedet.
  2. Mekanikerne har ikke like høy kompetanse
    Feil. Våre mekanikere har gjennomgått samme opplæring, og kommer veldig ofte fra et merkeverksted. Mekonomen har også et eget akademi for videreutdanning og kursing av mekanikerne for å holde dem oppdatert med hva som skjer både på regelverk og ny teknologi.
  3. Frittstående verksteder bruker billige eller uoriginale deler
    Feil. Mekonomen bruker reservedeler av originalkvalitet og følger bilprodusentens anbefalinger, så det vi gjør er minst like bra. Ofte er det faktisk bedre, da det viser seg at enkelte originale deler har vært av for dårlig kvalitet. Da bruker vi forsterkede deler som har den kvaliteten det burde hatt i utgangspunktet. Et godt eksempel på det er bærebruer på Tesla, som vi bytter veldig mange av i disse dager.
  4. Kundebehandling er dårligere
    Nei, tvert imot. Frittstående verksteder har ofte en mer personlig tilnærming til kundeservice. Eiere og ansatte kjenner ofte kundene sine personlig og er mer villige til å tilpasse seg individuelle behov. Dette skaper gjerne et høyere nivå av tillit mellom kunde og verksted som igjen gjør at kundene føler seg bedre behandlet og mer verdsatt.
  5. Det er større risiko for å bli lurt
    Mekonomen har i Norge cirka 300 verksteder. Du blir ikke så stor ved å lure kundene dine, du blir det ved å være en pålitelig partner og leverandør. Jeg tør påstå at vi er et smartere, mer lønnsomt og tryggere valg enn mange av merkeverkstedene som vi ser har det litt tungt om dagen.
  6. Du mister nybilgarantien av å bruke et frittstående verksted
    Feil. EØS-regler sikrer bileiernes rett til selv å velge verksted for vedlikehold og reparasjoner. Tar du service hos Mekonomens verksteder, gjelder din nybilgaranti akkurat som på merkeverksteder.
  7. Nye biler og elbiler bør ikke leveres til frittstående verksteder
    Feil. Vi bruker alltid deler av lik eller bedre kvalitet (Matching Quality) når vi reparerer, og følger bilprodusentens serviceanbefalinger. Så enten du har bensin, diesel eller elbil kan du trygt komme til oss med din nye bil.
  8. De er mer pålitelige, minst like kompetente, bruker deler av høy kvalitet, elsker å yte god kundeservice, de lurer ingen og er heller det trygge og smarte valget, de respekterer fritt verkstedvalg og alle garantier som følger med, og de håndterer alle nye biler som eldre. Og ikke glem mer personlig og tilpasset service! 

    Sant!